نحوه صحیح استفاده از پیچ یا مهره رینگ

رفتارهای اشتباه در برخورد با پیچ های چرخ (رینگ) در خودرو ها می تواند خطر آفرین باشد لذا استفاده صحیح در نحوه باز و بسته کردن پیچ ها (یا مهره ها) می تواند از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کند.
نحوه صحیح استفاده از پیچ یا مهره رینگ

پیچ یا مهره های چرخ در هر خودرو بر اساس نوع کاربرد، وزن و توان تولیدی پیشرانه آن خودرو مهندسی شده است. عدم رعایت برخورد مناسب با پیچ و مهره چرخ ها در هر بار باز و بسته شدن می تواند درسر ساز و خطر آفرین باشد. این قطعات بسیار کوچک به اندازه ابعادشان از ذهن و فکر مالک و راننده به دور مانده‌اند درحالی که رسیدگی و بازرسی دوره‌ای آنها در طی زمان بسیار حیاتی است.

1-برای باز یا بستن پیچ و مهره چرخ هرگز بر آچار چرخ آویزان نشوید. پیچ و مهره چرخ همه خودرو ها با گشتاور محاسبه شده و منطقی سفت و یا شل می شود. وارد آوردن فشار مضاعف بر پیچ و مهره به هنگام باز یا بستن آن ها می تواند به دیواره یا رزوه ها آسیب برساند. همچنین بیش از حد سفت بستن پیچ ها در خودروهای مجهز به ریم های (یا همان رینگ های) آلیاژی می تواند موجب ترک خوردن ریم به هنگام بالا و پایین شدن ناگهانی دمای ریم ها به هنگام ترمز زدن های زیاد و ورود به گودال آب شود. همچنین احتمال بریدن پیچ ها نیز وجود دارد.
معمولا در خودروهای قدیمی و نیمه سنگین چون شاسی‌بلند‌ها و وانت‌ها از پیچ برای اتصال رینگ به پولس استفاده می شود و در خودروهای امروزی و سبک از مهره برای این اتصال استفاده می شود.
پیچ و مهره متناسب با ابعاد رینگ و سایز تایر خودرو و ویژگی‌های فنی آن طراحی و تولید می‌شود که در هر دوحالت بخش انتهایی پیچ و یا مهره که به رینگ متصل می‌شود، به‌صورت مخروطی یا به اصطلاح فنی کونیک (Conical برگرفته از واژه Cone به معنای مخروط) و یا به‌صورت قوس‌دار ساخته می‌شود تا با اتصال به لبه مخروطی و یا قوس‌دار سوراخ پیچ‌های رینگ آن را محکم به محور متصل کند، از این رو استفاده از پیچ با سایز و طرح مناسب رینگ اهمیت بسیاری دارد.

جهت صحیح مهره:

تکلیف پیچ کاملا روشن است اما در مورد مهره همواره دقت داشته باشید که قسمت قوس‌دار و یا مخروطی به سمت رینگ بسته می‌شود. قوس و یا مخروط، ضمن محکم‌کردن رینگ به محور، رینگ را در جای اصلی خود نگه می‌دارد. برعکس بستن مهره موجب برخورد لبه تیز رینگ به دندانه‌های رزوه پیچ شده و ضمن خراب‌کردن آن احتمال بریدن پیچ و کنده‌شدن چرخ در سرعت بالا و تحت فشار را افزایش می‌دهد.
صحیح بستن پیچ‌ها:

ابتدا پیچ‌ها را با دست بسته و همگی را به انتها برسانید به این معنا که ابتدا پیچ یا مهره اول را در حدی سفت کنید که ریم (رینگ) را در جای خود نگه داشته و خود نیز در محل شیبدار خود بنشیند. سپس پیچ مقابل را به همین اندازه سفت کنید سپس به صورت رو‌به‌رو اقدام به بستن پیچ یا مهره‌ها کنید. به ترتیب بستن پیچ‌ها به صورت دوار موجب بد قرارگرفتن رینگ شده و به پیچ و مهره فشار می‌آورد.


سفت کردن:

سفت کردن نهایی را همواره با ابزار مناسب سایز مهره و با فشار معقول انجام دهید.
هرگز به منظور افزایش فشار وارده، به بخش انتهایی آچار چرخ لوله اضافه نکنید؛ واردآوردن فشار بیش از حد موجب خراب شدن مخروطی و یا بریدن پیچ می‌شود. این موضوع در رینگ‌های آلیاژی موجب ترک خوردن رینگ شده و آن را بلااستفاده و رانندگی با آن را خطرناک می‌سازد. بهتر است برای سفت‌کردن پیچ رینگ‌های آلیاژی از تورک‌متر استفاده کنید.


استفاده از روان‌کننده ممنوع:

چرخ همواره در معرض شرایط محیطی قرار گرفته و پیچ‌ها آلوده و زنگ‌زده می‌شوند و باز و بسته‌کردن آنها دشوار می‌شود و برای رفع آلودگی از روی پیچ و مهره آنها را با فرچه سیمی تمیز کرده و با فشار باد پاک کنید.
پیچی که به درستی سفت شده باشد هرگز شل نخواهد شد اما استفاده از روان‌کننده (روغن یا گریس) خطر شل‌شدن پیچ را به شدت افزایش می‌دهد. شل شدن پیچ در چرخ با صدای برخورد رینگ با توپی و لرزه افتادن خودرو در خلال حرکت همراه خواهد بود.
 

پیچ و مهره نو:

رزوه خراب و یا پیچ و مهره‌ای که بخش آچارخور آن آسیب دیده است را بلافاصله تعویض کنید. خراب‌بودن آچارخور مهره موجب رد شدن آچارچرخ تحت فشار و در نهایت کچل شدن آچارخور و قفل‌شدن پیچ یا مهره در جای خود می‌شود.
خراب بودن رزوه‌ها نیز موجب بد بسته‌‌شدن پیچ یا مهره شده و استحکام خوبی به همراه ندارد.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)